تبلیغات متنی
آزمون علوم پایه دامپزشکی
ماسک سه لایه
خرید از چین
انجام پروژه متلب
حمل خرده بار به عراق
چت روم
ایمن بار
Bitmain antminer ks3
چاپ ساک دستی پلاستیکی
برتر سرویس
لوله بازکنی در کرج
چگونه خطر کم خونی را کاهش دهیم؟
منوی اصلی
آرشیو وبلاگ

کم خونی وضعیتی است که در آن تعداد گلبول های قرمز خون ( گلبول های قرمز ) به زیر حد نرمال می رسد. از آنجا که این سلولهای خونی وظیفه انتقال اکسیژن و مواد مغذی را به تمام بافتهای بدن ما بر عهده دارند ، بیماران کم خونی اغلب از خستگی و ضعف شکایت دارند. میلیون ها نفر در سراسر جهان از این شرایط رنج می برند. زنان باردار ، گیاهخواران و افرادی که از دست دادن خون شدیدتری را تجربه کرده اند ، بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند.

سلول های قرمز خون حاوی پروتئین هموگلوبین هستند که وظیفه انتقال اکسیژن به سلول ها را بر عهده دارد. برای تشکیل هموگلوبین ، بدن ما به آهن نیاز دارد. شایع ترین علت کم خونی ، کمبود آهن کافی در بدن و از این رو هموگلوبین است. کم خونی همچنین می تواند با مقدار ناکافی اسید فولیک یا ویتامین B12 در بدن ایجاد شود. در بعضی موارد ، کم خونی می تواند یک بیماری ارثی باشد که نمی توان از آن جلوگیری کرد ، مانند کم خونی سلول داسی شکل یا تالاسمی .

با این وجود ، در حالی که نمی توان از برخی انواع کم خونی جلوگیری کرد ، مانند کم خونی سلول داسی شکل ، شما می توانید خطر کم خونی فقر آهن یا کمبود برخی ویتامین ها را کاهش دهید. در اینجا آنچه شما می توانید انجام دهید:

غذاهای غنی از آهن بیشتر بخورید

در طبیعت ، آهن به دو شکل موجود است:

آهن هم ، که در محصولات حیوانی مانند گوشت گاو ، گوشت خوک ، مرغ یافت می شود
آهن غیر هِم ، که در محصولات گیاهی مانند حبوبات ، کلم بروکلی ، اسفناج ، آلو خشک ، کلم ، میوه های خشک یافت می شود.
بدن آهن هام را سریعتر و بهتر جذب می کند. به همین دلیل کم خونی فقر آهن بیشتر در گیاهخواران و گیاهخواران دیده می شود. اگر هنوز تمایل به مصرف محصولات حیوانی ندارید ، همراه با محصولات گیاهی غنی از آهن ، غذاهای سرشار از ویتامین C مصرف کنید ، زیرا به جذب بهتر آهن کمک می کند.

به اندازه کافی اسیدفولیک و ویتامین B12 دریافت کنید

از آنجا که کم خونی می تواند با کمبود اسیدفولیک و ویتامین B12 نیز رخ دهد ، بنابراین باید مقدار کافی از آنها را از طریق رژیم غذایی دریافت کنید. ویتامین B12 در محصولات با منشا حیوانی ، مانند مرغ ، ماهی ، زرده تخم مرغ به مقدار بیشتری یافت می شود. اسید فولیک را می توان از طریق حبوبات ، ذرت ، اسفناج ، غلات کامل به دست آورد.

جهت مطالعه کامل مرجع این مطلب کلیک کنید

مصرف قهوه و چای سیاه را محدود کنید

قهوه و چای سیاه حاوی پلی فنول و تانن است که می تواند در جذب آهن از غذا اختلال ایجاد کند. اگر از کم خونی فقر آهن رنج می برید ، مصرف این نوشیدنی ها را محدود کنید.

در اولین سال زندگی فرزند خود به او شیر دهید

بهترین راه برای محافظت از نوزادان در برابر کم خونی فقر آهن ، شیردهی در سال اول است. آهن موجود در شیر مادر به راحتی توسط بدن کودک جذب می شود. اگر هنوز شیر دادن به کودک شما امکان پذیر نیست یا باید قبل از یک سالگی این کار را متوقف کنید ، از شیر خشک با آهن اضافه شده استفاده کنید.

مکمل های آهن را مصرف نکنید مگر اینکه تجویز شده باشد

مکمل های غذایی همراه با آهن اضافه شده به همه توصیه نمی شود. در حالی که زنان دارای باروری ممکن است به مقدار کمی از آنها احتیاج داشته باشند ، برای افراد دیگر در صورت سالم بودن مقادیر لازم غذا دریافت می کنند. مصرف مکمل های آهن می تواند منجر به برخی عوارض جانبی ناخوشایند مانند درد شکم ، سوزش معده ، یبوست شود. بنابراین ، آنها باید با توجه به علائم توسط پزشک تجویز شوند.

صفحات وبلاگ

پیوندهای روزانه
نظرسنجی
پشتیبانی